Blog - Ze světa LPG

S Octavií 1.5TSI e-TEC na cestách - 3. díl

Vítejte v dalším dílu z našeho cyklu S Octavií na cestách, ve kterém Vám na Vaše četné dotazy přiblížíme, jak se s autem přestavěným na LPG jezdí po Evropě. Jak moc a jestli vůbec zasáhla elektromobilita a CNG síť čerpacích stanic LPG. Budeme psát o tom, jaká je místní legislativa ohledně třeba vjezdu aut do podzemních garáží, jaké jsou ceny, jestli je problém natankovat a co je třeba na cestu mít sbalené raději svoje.

Protože jsme chtěli poskytnout opravdu co nejobsáhlejší reálnou zprávu o tom, jak se jezdí v roce 2024 po Evropě na LPG, naplánovali jsme si docela dlouhý výlet, který bude zahrnovat Německo, Rakousko, Lichtenštejnsko, Švýcarsko, Itálii a Francii. Co se týče naší mild-hybridní Octavie,
poveze 4 osoby, bude plně naložená a vzhledem k alpským zemím, které máme v plánu projet se rozhodně nebudeme štítit ji protáhnout nějakým tím alpským průsmykem. A samozřejmě nás bude zajímat kromě výše popsaného také spotřeba LPG a benzínu.

Tak tedy – naplánovali jsme cestu, při které navštívíme Innsbruck, krásné historické a bohaté město v Rakouských Alpách, pojedeme legendární Silvrettu, podíváme se, jaké to je v Nice a Monte Carlu, navštívíme Itálii i Svatý Mořic ve Švýcarsku, shlédneme, jaké to je ve Vadúzu a Schaanu největším městu Lichtenštejnska a na cestě domů bychom mohli ve Švýcarsku navštívit proslulé Rýnské vodopády a v Německu Bodamské jezero a třeba i zámek Ludvíka II Neuschwanstein. Připraveni? Tak vyrážíme!

Jak jsme předeslali, naše Octavia na tak dlouho cestu byla opravdu řádně vytížená. Zjistili jsme, že příplatková dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru je perfektní věc na cesty. Vejde se Vám tam opravdu hodně drobnějších věcí, my jsme prostor využili jako dočasný a přehledný sklad pro náhradní boty, osušky, pláštěnky a pytle s použitým oblečením, které jsme již nechtěli vozit společně s čistým. I když bylo, když jsme vyráželi na cestu teplo, přibalili jsme, aby byly po ruce deštník a sportovní triko s dlouhým rukávem.

Na Octavii jsme v jejím interiéru velebili dostatek úložných prostorů. Do dveří se vejde velká láhev s vodou a do loketní opěrky pohodlně vměstnáte peněženky a potřebné doklady. V průběhu cesty jsme přišli ještě na jedno skvělé odkládací místo. Protože jsme měli cestu naplánovanou dopředu a noclehy zajištěné pomocí Bookingu, měli jsme poměrně naditou složku ve formátu A4 plnou různých dokumentů a potvrzení. Tato celá složka perfektně sedla mezi středový panel a sedačku spolujezdce, byla vždy perfektně po ruce a přitom se nikam neposunovala a nepřekážela.

Jak jsme již několikrát zmínili, naše první cesta vedla do rakouského Innsbrucku.

Jak je patrné z mapy, v Německu i v Rakousku nás trochu zpomalily různé objížďky a opravy silnic a dálnic, ale nakonec jsme pouť dlouhou přibližně 400 kilometrů docela dobře zvládli. Vyhnuli jsme se „drcení dálnice“ jak přes Mnichov, tak přes Linec a raději proplouvali pěknou krajinou na jihu Bavorska.

Cesta ze Strakonic do Innsbrucku v řeči displeje infotainmentu Octavie:

Innsbruck je krásné rakouské město o trošku větší, než jsou řekněme České Budějovice. Innsbruck má bohatou historii na první pohled je vidět, že to bylo a stále je bohaté a krásné město. Navštívit můžete historické jádro města kde je bezpočet obchodů a restaurací.

Pro milovníky aktivního odpočinku nabídne Innsbruck Alpské vrcholy, třeba Hafelekarspitze 2334 m.n.m., který nabízí krásný výhled na město.

Pro vyznavače historie pak může nabídnout například krásný zámek Ambras.

Nicméně zpět k Octavii eTEC na LPG. Cestou do Innsbrucku jsme jak v Německu, tak v Rakousku viděli několik totemů ukazujících, že je možné LPG tankovat. V Německu i v Rakousku jej značí AutoGAS a cena se pohybuje v rozpětí od 0,79 do 1,06€ za litr. Cena záleží od polohy – kolem 1,-€ platíte na hlavních silnicích, na vesnici je vždy levnější. Co se týká parkování v garážích, je situace stejná jako v ČR, tedy majitel garáží předpisem buď dovoluje nebo zakazuje vjezd vozidel na alternativní pohon LPG nebo CNG. My jsme neměli v garážích našeho hotelu žádné potíže.

Čeho jsme si však na naší pouti všimli, byly striktní zákazy parkování v garážích pro elektromobily a elektro motorky, či skútry. V některých hotelech v turistických destinacích jsme zaregistrovali zákaz dobíjení baterek elektrokol, či elektrokoloběžek v hotelových pokojích. V takových případech jsou nabíjecí místa umístěná venku vedle hotelu, či penzionu.

Kvůli jiné tankovací pistoli jsme do naší LPG přípojky našroubovali odpovídající adaptér a vesele natankovali.

Pak jsme již pokračovali směr na legendární Silvrettu, přičemž jsme chtěli původně zkopírovat druhý den závodu 2020 (zelená).

Bohužel, po příjezdu k Silvrettě, jsme se dozvěděli, že celá horská silnice není průjezdná, že v druhé části nastal sesuv skalního masívu. Znamenalo to pro nás úplné překování našich plánů, protože jsme věděli, že se budeme muset hodně vracet. Když jsme pak uvízli v dopravní zácpě za Sankt Antonem, bylo nám jasné, že s naším plánem jet Silvrettu 2020 je konec. Nálada ale byla skvělá a dala vzniknout několika krásným snímkům, o které se dělíme.

Posuňme se z rakouských alp o několik set kilometrů jižněji. Naším dalším cílem je francouzské Nice. Někde v Itálii kousek nad Janovem jsme se rozhodli dotankovat naši Octavii. Fotky vydají za veškerý komentář.

S veškerýni horskými silnicemi v Rakousku a Švýcarsku jsme od Innsbrucku ujeli necelých 600 kilometrů s průměrnou spotřebou 5,8l/100km LPG. Opět jsem se podivil přesnosti škodováckého palubního počítače, protože to, co ukazuje, nám v podstatě přesně vychází. V Itálii se k tankování používá klasická přípojka LPG, kterou známe z Čech. V Itálii tedy nepotřebujete žádné redukce k tankování. Ještě jedna zvláštnost – jestli jste v Čechách zvyklí si tankovat sami a v Německu a v Rakousku si Vás také nikdo nevšimne, tak v Itálii Vám striktně tankuje obsluha, na kterou je potřeba si vyčkat, jinak si vysloužíte od obsluhy „vyhubování po Italsku“ 😊.

V Nice a asi v každém větším francouzském městě (a v Italském také) byste se měli připravit z hlediska řízení auta na všechno. Pro našince chaos, masakr. Už pobřežní dálnice vedoucí od Janova o lecčems vypovídala. Rychlostní limity se v zásadě nedodržují. Dopravních značek tolik, že máte pocit, že každý rok jsou některé nově nainstalovány, ale ty staré tam zůstávají dál, a tak tomu je už alespoň deset let… Ve městě by Vás neměl zaskočit na přechodu v protisměru jezdec na skútru, prostě středomořská paráda. Když mluvíme o Nice, tak by příznivci motorizmu neměli vynechat příležitost projet trasu velké ceny Monaka v Monte-Carlu, které je hned vedle Nice.

Z Nice vede naše cesta zpět přes Itálii a dalším cílem bude Svatý Mořic. Tankujeme schválně na pobřežní dálnici, abychom změřili spotřebu v ryze dálničním režimu, cena byla 0,919EUR/litr.

Před posledním italským městečkem Chiavenna opět tankujeme a zjišťujeme spotřebu. Průjezd Itálií z velké části po dálnici přinesl spotřebu 5,6l/100km a jak je vidět, jakmile se sjede z dálnice, je cena LPG nižší – v tomto případě 0,729EUR/litr, takže nějakých 18,50Kč/litr… Jo jen taková perlička – za to LPG přes celou Itálii jsme zaplatili méně, než nás stály dálniční poplatky z francouzských hranic do Milána😊.

Když jsme u ceny LPG – suveréně nejlacinější LPG bylo na místě, kde bychom jej opravdu nehledali. Bylo to právě při přejezdu Alp z italské Chiavenny do Svatého Mořice ve Švýcarsku, kde na nás vykoukla cenovka 0,690 EUR/litr paliva. Ze Švýcarska jsme měli obavy, jak to tam s LPG bude, ale naprosto zbytečné. Síť tankovacích míst LPG je poměrně hustá a ceny obvyklé. Cestou do Svatého Mořice můžete obdivovat krásné přírodní scenérie, kterými mnohdy přímo prochází silnice.

Cestou z Italské Chiavenny 333m.n.m. přes Švýcarsko do Lichtenštejnska jsme zdolali průsmyky Malojapass 1812m.n.m. a Julierpass 2.284m.n.m. a prověřili tak jak auto, tak přestavbu. Obojí zvládlo test velmi dobře a my mohli dorazit do Vadúzu 455m.n.m.

Zajímalo nás, jak je na tom s LPG taková turistická destinace jako je Bodamské jezero – opět dostupnost velmi dobrá, cena někde mezi italskou dálnicí a švýcarským venkovem. Když už jsme se nacházeli v okolí Bodamského jezera, nemohli jsme odolat a opět jsme se vydali do Švýcarska shlédnout nejvodnatější vodopády v Evropě – Rýnské vodopády.

A co bychom to byli za čechy, kdybychom v Kostnici nenavštívili ostrov Mainau, dům Jana Husa a nedali si pivo v ulici Jeronýma Pražského.

Naše Škoda Octavia se ukázala být jako velmi dobrý, spolehlivý a hlavě střídmý společník, protože jestliže jsme tankovali naposledy v Itálii 300 metrů nad mořem, tak jsme dotankovali někde na kraji Bodamského Jezera po bezmála 470 kilometrech. Spotřeba ukazovala za nás velmi solidních

6,6 l/100 km – stále mluvíme o plně naloženém autě a o trase začínající na 300 m.n.m. šplhající přes 2200 m.n.m. a opět klesající někam k 450 metrům – za mě to nepotřebuje další komentář.

Zajímá Vás jaké bylo konečné účtování?

Po 2817 km jsme dotankovali necelých 7 litrů naturalu – to je 0,25 litru na 100 km!!!!

A od Bodamského jezera jsme dotankovali 47,83 litrů LPG.

Shrňme to – na LPG se po Evropě jezdí báječně. LPG je vždy a všude o dost výhodnější než benzín, nebo nafta. Pokrytí LPG stanic je naprosto dostačující někdy i překvapivě husté. Nikdy nedošlo k tomu, že bychom neměli LPG a museli dotankovat benzín. Celou cestu jsme zvládli s naší originální tankovací přípojkou LPG plus jedním adaptérem, který jsme použili v Rakousku a Německu. Auto fungovalo skvěle, vzdor italskému a francouzskému horkému slunci a vzdor nadmořským výškám horských průsmyků. BRC Maestro nainstalované v našem autě také fungovalo skvěle, spotřeba LPG i spoluspotřeba benzínu dopadly nad očekávání.

logo společnosti Autogas Centrum Plus

Kde nás najdete

AUTOGAS CENTRUM PLUS s.r.o.
Heydukova 1650
Strakonice
386 01

Kontaktujte nás

Otevírací doba

Po - Pá: 7:00 - 12:00, 12:30 - 15:30
So - Ne: Zavřeno

Sledujte nás

Jsme specialisté na přestavby automobilů na LPG, CNG a Dieselgas s praxí v oboru více jak 24 let. Za tu dobu jsme přestavěli více jak 130 tisíc aut na alternativní pohon.

© 2025 Vytvořeno v Rexonix